Jednou z podporných techník online marketingu je práve affiliate marketing. Cieľom affiliate marketingu je zväčšenie objemu predaja svojich produktov či služieb prostredníctvom ďalšej osoby.
Ako začať s affiliate marketingom?

Ak prostredníctvom unikátneho odkazu nastane nákup (či inak dohodnutá konverzia), partnerovi prináleží provízia z predaja. Častokrát sa však oplatí, pretože ide o značnú úsporu financií, ktoré by ste museli vynaložiť za marketing bez ohľadu na to, či prinesie predaj. Pozrite sa spolu s nami aké sú možnosti a ako začať s affiliate marketingom.
Vlastný affiliate program alebo affiliate sieť?
Môžete si vytvoriť vlastný Affiliate program s jasnými podmienkami a vlastným províznym systémom. Pokiaľ však zvolíte jednoduchšiu a rýchlejšiu cestu, môžete spolupracovať s už existujúcou affiliate sieťou a byť publisher. Prinesie vám to želaný výsledok a zopár výhod navyše. No každá možnosť má svoje pre aj proti.
Publisheri majú zásluhu takmer 45 % z trhového podielu Amazonu
Najznámejší e-commerce predajca na svete, Amazon, benefituje tiež z affiliate marketingu. Jeho Affiliate program je jedným z najväčších s vyše 900 000 členmi. U nás si drží prvenstvo lokálna Affiliate sieť Dognet, ktorá zastrešuje tisíce publisherov, a to pre stovky e-shopov. Ak je už váš e-shop pripravený mať affiliate partnera, práve lokálna sieť môže byť zaujímavou voľbou. V podstate ide o bezstarostné riešenie s technickou podporou. A vaša ponuka inzerenta sa dostane k množstvu publisherov v affiliate sieti, ktorá zabezpečí riešenie na kľúč. Výhodou sú napr. analytické údaje, či jednotná fakturácia za všetkých publisherov. Záleží len na vašich očakávaniach. Toto riešenie je vhodné práve pre veľké e-shopy.
Vedeli ste že aj heureka má svoj affiliate? Viac na: https://heureka.group/sk-sk/pre-ostatnych-partnerov/affiliate-program/
Vyberte si z ponuky Affiliate marketingu
Affiliate marketing môže fungovať cez odporúčanie produktu alebo služby prostredníctvom sociálnych médií, podcastu, webovej stránky či zdieľaním na blogu. Do popredia sa dostalo využívanie cashbackového portálu a spolupráca s influencermi.
Cashback portál
Zmyslom projektu je investovanie financií a kapacít do budovania zákazníckej základne s cieľom propagácie zapojených e-shopov. Cashbackový portál motivuje zákazníkov k nákupu v e-shope výmenou za vrátenie percentuálnej hodnoty nákupu späť. Využíva na to čiastočne aj províziu získanú od inzerenta. Cashback tak dokáže priviesť nových zákazníkov a motivovať ich k opakovanému nákupu. Tým výrazne zvyšuje dosah marketingu.
Kupónové weby
Zhromažďujú zľavové kupóny a promo akcie na jednom mieste v online svete. Kupóny môžu byť distribuované priamo koncovým zákazníkom, alebo publikovaním na webe s unikátnym linkom. Dôležité je, aby ste sa najskôr zamysleli nad stratégiou, aby nešlo len o lacnejší predaj produktov s nižšou maržou, ale aj ďalšiu pridanú hodnotu pre vás.
Influenceri v affiliate marketingu
Ďalšou významnou skupinou sú influenceri. Značky vidia obrovský potenciál v spolupráci s nimi. Doslova kraľujú sociálnym sieťam. Môže ísť o zábavnú alebo edukatívnu formu, avšak dôležité je obsiahnuť práve osobné odporúčanie. Nie je však také jednoduché nájsť vhodného influencera. Pri výbere je dôležité myslieť na jeho dôveryhodnosť a veľkosť, teda množstvo followerov. Avšak neplatí tu priama úmera. Aj malý influencer môže predstavovať veľké príležitosti. Dôležité je, aké vzťahy majú, alebo si dokážu vybudovať so svojím publikom. V tomto majú navrch práve menší influenceri od 1 000 do 5 000 followerov, prípadne až do 20 000 followerov. Tí sa často orientujú “jedným smerom” a teda na oblasť, v ktorej dokážu lepšie interagovať s publikom a zasiahnuť relevantné publikum. Táto výhoda sa s väčšími influencermi stráca. Navyše, bývajú cenovo menej dostupní a affiliate marketing sa neradí zrovna medzi marketingové praktiky, ktoré by mali niesť zvýšené náklady.
Ako spustiť Affiliate marketing?
Skôr ako začnete je potrebné si zvoliť správnu stratégiu a nastaviť si kľúčové ukazovatele výkonnosti. Ako prvé rozhodnutie v začiatkoch s Affiliate marketingom by malo byť, či si vybudujete vlastný Affiliate program, alebo zvolíte spoluprácu s Affiliate sieťou:
Vlastný Affiliate program
Odporúčame vytvoriť si podstránku, kde poskytnete všetky informácie o programe a umiestnite viditeľný link na webstránku (ideálne na home page). Uveďte informácie o provízii, čo publisher získa zapojením sa do programu, ako sa zaregistrovať a prečo spolupracovať práve s vašim e-shopom. Na začiatku bude náročnejšie vybudovať si Affiliate program a získať publisherov, ale neskôr vás to nebude stáť už žiadne náklady naviac.
Affiliate sieť
Rýchlejšia a na začiatku lacnejšia forma je spolupráca so sieťou. V priebehu niekoľkých dní vás budú propagovať desiatky publisherov. Je potrebné stanoviť si podmienky spolupráce a uzatvorenie zmluvy.
Po vybratí spôsobu Affiliate marketingu je potrebné:
- Stanovenie provízie, do akej výšky ste ochotný ísť pri predaji vašich produktov či služieb. V prípade viacerých kategórií produktov, alebo viacerých e-shopov, si môžete nastaviť provízny systém pre každú skupinu zvlášť.
- Vytvorenie trekovacieho (unikátneho) kódu, ktorý vložíte do stránok e-shopu. Využiť na to môžete rôzne technické riešenia. Možnosťou je naprogramovať vlastný systém, využiť krabicové riešenie, alebo affiliate sieť. Nezabudnite kód otestovať.
- V tomto momente už ostáva len komunikácia s publishermi. Affiliate sieť ich nájde za vás. Ak však chcete túto časť absolvovať vo vlastnej réžii, premyslite si stratégiu, akou publisherov oslovíte.
Avšak spustenie kampane ani zďaleka nie je všetko. Je priam nevyhnutná komunikácia s affiliate partnermi či sieťou a robiť podporné aktivity, ako napríklad súťaže či recenzie produktov.
Riziká Affiliate marketingu
Affiliate marketing ako podporný nástroj marketingu nie je pre každého. Nové a malé e-shopy s objemom do 100 objednávok za mesiac väčšinou nie sú pre affiliate sieť a veľkých publisherov zaujímavé. Samozrejme, môže ísť aj o výnimky pri špecifických produktoch. Ak vás však affiliate láka, musíte v prvom rade myslieť na silu svojej značky. Váš e-shop musí byť pre affiliate partnera dôveryhodný, inak do spolupráce nevkročí. A to sa dá ťažko dosiahnuť pri neznámej značke a nízkych predajoch.
V prvom rade teda zvážte silu svojej značky a prečo by mal affiliate partner predávať práve vašu značku.
- Častým problémom býva slabý UX. Publisher prináša návštevnosť na web, ale tá nekonvertuje. Slabý konverzný pomer hovorí o úspešnosti návštevy vášho webu. Ak máte vysokú návštevnosť, ale nízky počet objednávok, niečo nie je v poriadku. Nepodceňujte teda grafiku, správne umiestnenie call to action na stránke a celkové spracovanie e-shopu.
- Provízia pre affiliate partnera je jedným z najdôležitejších rozhodujúcich faktorov. Premyslite si, akú províziu ste schopný za predaj služieb a produktov ponúknuť a pozrite sa na to aj z druhej strany, či to je dostatočne motivujúce pre budúceho partnera.
V každom prípade nezabúdajte na to, že váš e-shop by mal predávať aj sám a affiliate kampaň by mala byť len doplnkovým marketingovým kanálom k zvýšeniu predaja. Ak samotný predaj nefunguje, nepomôže mu ani affiliate kampaň.
Pracujte ďalej na svojom e-shope
Affiliate nie je jediným podporným nástrojom online marketingu. E-shop sa stane úspešným len vďaka vyváženému marketingovému mixu. Odporúčame preto zamerať sa aj na kvalitný Copywriting, SEO, PPC reklamu, Email marketing, Linkbuilding a byť aktívny na Sociálnych sieťach.