V uplynulom období došlo k viacerým zmenám v tom, ako platformy nakladajú s osobnými údajmi používateľov. Išlo hlavne o Consent mode (teda režim súhlasu), ktorý vychádzal z regulácie GDPR a ePrivacy direktívy.
Consent mode v2 na webe
Spôsob ako zistiť consent mode v2
- otvoríme si konzolu prehliadača
- prejdeme do časti „Network“ („Sieť“ po sk)
- vyhľadáme výraz „gcs“ (ak nenájde potom hľadáme „collect“)
- na pravej strane preklikneme na „Payload“
- Hľadáme kódové označenie „gcs“ v „Payload“ časti a jeho hodnotu
-
gcs=G100 consent mód v2 je zamietnutý ( žiadne spracovanie cookies pre Analytics alebo Ads)
-
gcs=G111 consent mód v2 je aktívny a všetky práva sú udelené (tento stav je ideálny)
-
gsc=G101 consent mód v2 je aktívny (spracovávajú sa ale len Analytics cookies / Ads cookies sa nespracovávajú)
- gcs=G110 consent mód v2 je aktívny (Analytics cookies sa nespracovávajú / Ads cookies sa spracovávajú) – ešte som reálne nevidel
Čo je consent mode
Consent mode je nástroj vychádzajúci z európskej legislatívy a celkovej snahy o rešpektovanie súkromia užívateľov na internete. Tento nástroj umožňuje platformám detegovať a spracovávať súhlas užívateľov o tom, čo a v akom rozsahu chcú o svojej aktivite a údajoch odosielať danej platforme. Doteraz platformy ako Google fungovali len ako spracovávatelia dát, no už neriešili to, že či sú tieto dáta následne aj správne využívané v reklamných a analytických platformách. Toto sa mení s novou reguláciou, keďže po novom budú tieto platformy predstavovať tzv. strážcov brány (gate-keepers). Nebudú už zodpovední len za ukladanie dát, ale už aj za spracovávanie týchto údajov.
Pôvodný Consent mode pracoval pri reklamných a analytických cookies s parametrami analytics_storage a ad_storage, ktoré fungovali len na ukladanie dát o režime súhlasu, no V2 prichádza so zmenou a zavádza Googlu povinnosť aj v tom ako sa tieto údaje ďalej používajú a s akou platformou sú zdieľané. Tento nový režim súhlasu pridáva do tagu dva nové parametre, a to:
- ad_user_data – Tento parameter rozhoduje o tom, či budú do reklamných platforiem Google (tým sa myslia platformy ako Google Ads, Google Shopping či Google play) odoslané údaje užívateľa. Tento parameter bude mať stavy „granted” (povolené) a “denied“ (zakázané). V prípade teda že užívateľ povolí v lište reklamné cookies, parameter sa do Google odošle so stavom „granted“.
- ad_personalisation – Tento parameter rozhoduje o tom, či budú odosielané užívateľské dáta používané v reklamných systémoch na remarketing. Podobne ako ad_user_data, aj tento parameter má dva stavy „granted” (povolené) a “denied“ (zakázané).
Táto novinka je už v platnosti a teda je možné ju už kedykoľvek nasadiť na web. V prípade, že tak neurobíme do 6. marca 2024 a neimplementujeme Google consent mode V2, Google prestane odosielať dáta o nových užívateľoch do reklamných a analytických platforiem a takisto už neumožní používať personalizované reklamy.
Informácie sú dostupné na tomto odkaze: https://support.google.com/tagmanager/answer/13695607?hl=sk&ref_topic=60032