Vytvorenie webovej stránky nezaručuje, že sa vám v okamihu budú hrnúť noví zákazníci ako mihnutím čarovného prútika. Najprv totiž musíte dať cieľovému publiku o sebe vedieť.
Mám web, čo ďalej?

1. Tieto tri nástroje by ste určite mali mať
Google Analytics
Kým začnete s aktivitami smerujúcimi k získavaniu konverzií, odporúčam vám inštaláciu Google Analytics. Dá vám aktuálny prehľad o vývoji návštevnosti na webe. A ešte oveľa viac. Toto sú niektoré metriky, ktoré môžete sledovať:
- Koľko ľudí a v akom čase navštívilo vašu stránku?
- Kto sú používatelia ( demografia, zariadenia, operačný systém).
- Odkiaľ prichádzajú zákazníci? (direct, social, kampane, organické vyhľadávanie).
- Ako sa správajú návštevníci na webe?
- Aké akcie najčastejšie vykonávajú?
Tieto údaje použijete na pochopenie svojho publika, tvorbu relevantného obsahu, zlepšenia UX, generovania väčšieho počtu konverzií ale aj k tvorbe a cieleniu úspešnejších kampaní.
Google Search Console
Mať peknú a graficky pútavú web stránku je jedna vec. Zobrazuje sa však vo vyhľadávaní? Bude dohľadateľná po zadaní kľúčového slova, produktu, alebo služby? Na tieto otázky a ešte oveľa viac odpovedá bezplatný nástroj od Google – Google Search Console.
- Je vaša stránka indexovaná? (Prehľadáva Google obsah webstránky?)
- Koľko stránok webu je indexovaných?
- Aký je počet zobrazení webu a aká je miera preklikov? (Koľko potencionálnych zákazníkov sa skutočne prekliklo cez vyhľadávací dotaz na vašu stránku)
- Aké sú chyby a nedostatky webu?
- Cez aké kľúčové slová sa návštevníci dostávajú na vašu stránky?
- Máte na webe duplicity?
- Je web responzívny pre všetky zariadenia?
Google Moja Firma
Keď vám programátor odovzdá novú stránku, čo najskôr sa zaregistrujte do služby Google Moja Firma. Vďaka firemnému profilu sa firma bude zobrazovať v Google mapách pri vyhľadávaní. Aktuálnymi údajmi pomôžete svojim zákazníkom, aby vás mohli čo najrýchlejšie kontaktovať. Navyše, máte možnosť informovať o aktuálnych novinkách, zverejňovať fotografie a otváracie hodiny, ak máte napríklad kamennú predajňu.
Aké sú ďalšie výhody?
- Pomocou lokalizácie na interaktívnej mape vás zákazníci vždy nájdu.
- S použitím mobilného zariadenia vás môžu priamo priamo telefonicky kontaktovať.
- Máte možnosť zverejňovať všetky novinky a aktualizácie o firme.
- Budete mať k dispozícií štatistiky vývoja tejto služby.
- Túto službu môžete jednoducho spravovať pomocou aplikácie v telefóne (od júla 2022 už iba prostredníctvom aplikácie Google maps).
Krok číslo dva: dajte o sebe vedieť
Pokiaľ webovú stránku nehodláte používať iba ako virtuálnu vizitku a chcete prostredníctvom nej generovať predaje, musíte dať o sebe vedieť. Je mnoho spôsobov ako sa dostať v online priestore do povedomia. Základom je nastaviť si stratégiu a byť v nej konzistentný. Tu sú niektoré zo spôsobov:
Optimalizácia pre vyhľadávače
SEO (search engine optimization) – cieľom týchto troch písmen je dostať sa na zaujímavé pozície vo vyhľadávaní. Štatisticky totiž ľudia klikajú iba na prvé pozície v rámci vyhľadávania na Google. Kto je v prvej trojke, má takmer vyhrané. Základom optimalizácie pre vyhľadávače je kvalitná analýza kľúčových slov, ktorú vám vyhotoví skúsený SEO špecialista. Obsahuje všetky najviac vyhľadávané výrazy pre váš biznis. Tiež v nej nájdete metriky ako konkurenčnosť, priemerná cena za preklik, priemerný mesačný počet vyhľadávaní alebo napríklad sezónnosť. Prípadne si dajte vypracovať SEO audit.
Ako začať so SEO?
- Tvorte kvalitný obsah.
- Budujte sieť spätných odkazov.
- Presvedčte sa, že váš web je dostatočne rýchly.
- Zabezpečte, aby bol responzívny aj pre mobilné zariadenia.
- Nezabúdajte vypĺňať metadáta.
- Spoľahnite sa na odborníka.
PPC (pay per click)
SEO je dlhodobá záležitosť a často trvá celé mesiace, kým sa dostanete na vyššie priečky. Ak na optimalizácií pracujete vy, s najväčšou pravdepodobnosťou na nej pracuje aj vaša konkurencia. Pomocou PPC reklamy viete byť na zaujímavých pozíciách v rámci vyhľadávania prakticky hneď. Svoj rozpočet si viete nastaviť dopredu a platíte za uskutočnené prekliky priamo z kampane na vašu stránku. Kým sa rozhodnete pre takýto spôsob propagácie, je viac ako vhodné optimalizovať vstupnú stránku, kam sa návštevník preklikne.
Na výber máte z mnohých typov PPC reklám:
- Vyhľadávacie reklamy Google
- PPC reklama Facebook
- Remarketing
- Grafické reklamy
- PPC v nákupoch
Sociálne siete
V dnešnom online svete ľudia denne trávia na sociálnych sieťach mnoho času. S veľkou pravdepodobnosťou tam nájdete aj vašu cieľovú skupinu. Využite ich potenciál a pošlite ich zo sociálnych sietí priamo na váš web. Ako? Zmysluplným, konzistentným a kvalitným obsahom a odbornými článkami uverejnenými na tej z nich, kde sa vaši zákazníci práve nachádzajú. Dajte vedieť o sebe vedieť a propagujte na Facebooku, Instagrame, alebo dokonca na TikToku či Pinterest. Viete koho potrebujete zacieliť a kde sa vaša cieľová skupina nachádza? Pre b2b segment zvoľte LinkedIn. Má stále výborný potenciál a zaujímavé dosahy aj bez platenej reklamy. Pre mladšie ročníky je tu Instagram a TikTok.
Facebook ponúka vytvorenie osobného profilu, firemnej stránky, alebo skupiny. Prostredníctvom svojho profilu môžete dať svojim priateľom vedieť, čo práve robíte, v skupine sa vyprofilovať ako odborník vo svojom odbore a mať ju napríklad ako jeden z predajných kanálov. FB stránka vám zase poslúži ako akási firemná vizitka na zdieľanie aktualít z biznisu a zaujímavých článkoch na blogu. Tiež je výborným nástrojom na zbieranie leadov, napríklad pre e-mail marketing.
E-mail marketing
Budujte si sieť kontaktov, ktoré budete informovať o novinkách a zaujímavostiach. Na získanie databázy ponúknite na výmenu hodnotný obsah. Napríklad prostredníctvom sociálnych sietí. Môže to byť napríklad e-book, alebo webinár, ku ktorému sa vaši potenciálni zákazníci dostanú po zadaní e-mailového, prípadne telefonického kontaktu. Nezabudnite na to, že zákazník musí s posielaním newslettra súhlasiť a taktiež mať možnosť kedykoľvek sa z odberu odhlásiť.
Affiliate marketing
Váš produkt, alebo službu môžete propagovať aj prostredníctvom cudzích webových stránok. Samozrejme so spätným odkazom na vás. Protistrana v tomto prípade dostane percento z predaja.
Verím, že moje tipy na to, ako začať vám boli užitočné. Propagácia a marketing web stránky je strastiplná cesta, na ktorej je víťazom ten, ktorý zvolí vhodnú stratégiu, pri ktorej zotrvá.