K 30. júnu 2023 končí Universal Analytics (verzia Google Analytics) ktorú ako primárnu službu pre webovú analýzu využíva viac ako 99 % firiem. Čo znamená ukončenie Universal Analytics (ďalej len UA) a ako sa naň pripraviť?
Google Analytics 4 a prečo by ste mali naň prejsť už teraz?
- Júl 2023 je veľmi dôležitým dátumom pre vášu web stránku a zbieranie štatistických údajov
- Google Analytics 4 prináša veľké zmeny spojenú s potrebou novej integrácie na web stránku
- Skorý prechod na novú verziu bude menej časovo a finančne bolestivejší

Do 1. júla 2023 môžu používatelia ďalej používať Universal Analytics a zhromažďovať nové údaje vo svojich účtoch. Doležité je aby ste mali súbežne nasadený ako staré tak aj nové riešenie Google Analytics.
Potom budú mať 6 mesiacov prístup k svojim predtým spracovaným údajom vo vlastníctve Universal Analytics. Google zdôrazňuje, že údaje sú pre používateľov dôležité a odporúča im, aby počas tohto obdobia exportovali svoje historické prehľady. K dispozícii bude článok agentúry DASE, ktorý vysvetlí, ako na to.
Po určitom dátume už nebude možné vidieť prehľady Universal Analytics v rozhraní Google Analytics ani pristupovať k starším údajom.
Aký je rozdiel medzi Universal Analytics a novým Google Analytics 4?
- Google Analytics Universal je starší a používa starší kód.
- Universal Analytics meria na základe relácií a zobrazení stránky, zatiaľ čo GA4 je založené na meraní udalostí a parametroch.
- Nový Google Analytics 4 dokáže zbierať štatistiku nie len na webe alebo aj vo vašej aplikácií
Samozrejme rozdielov je viac a niektoré sú oveľa dôležitejšie, skôr ale pre marketéra alebo digitálne agentúry ktoré s dátami Google Analytics aktívne pracujú v rámci online kampaní.
Prečo prechod nepodceniť?
Svoju online reklamu chceme zobrazovať len tým čo majú najväčší potenciál že u nás nakúpia. Na základe zozbieraných dát v Google Anyltics reaguje práve celý systém online marketingu Google Ads. Pred tým ako sa vaša reklama zobrazí, si celý systém vyhodnotí (aj na základe týchto dát) či užívateľovi reklamu zobraziť alebo nie. To vás v konečnom dôsledku stojí financie ktoré Vám Google účtuje.
Ak aj online reklamy aktuálne neprevádzkujete je dobré mať zozbierané údaje za čo najdlhšie obdobie. Situácia sa môže zmeniť a vy začnete investovať do online reklamy ktorá bude mať hneď lepšie predpoklady získať vám zákazníka.
Ďalšie výhody Google Analytics?
- Monitorovanie návštevnosti: Google Analytics poskytuje detailné informácie o počte návštevníkov na stránke, ich demografické údaje a správanie na stránke.
- Sledovanie chovania používateľov: Analytics umožňuje sledovať, ako používatelia interagujú s webovou stránkou, ako prechádzajú medzi stránkami, koľko času strávia na stránke a aké akcie vykonajú (napr. vyplnenie formulára alebo nákup produktu).
- Optimalizácia webovej stránky: Google Analytics poskytuje informácie o najnavštevovanejších stránkach, na ktorých používatelia opúšťajú stránku a kde sa nachádza väčšina prekážok v nákupnom procese. Tieto údaje pomáhajú optimalizovať webovú stránku a zlepšiť váš web.
- Meranie výkonnosti reklám: Google Analytics poskytuje informácie o tom, ako reklamy na stránke performujú a aké sú návratnosti z investícií do online reklám.
- Sledovanie konverzií: Analytics umožňuje sledovať konverzie a zistiť, ktoré akcie na stránke vedú k najväčšiemu počtu konverzií, čo môže pomôcť pri optimalizácii a zlepšovaní stránky.
Záver
Navrhujeme vám vytvoriť si v GA4 čo najskôr nové vlastníctvo, aby ste mohli paralelne s verziou Universal Analytics zhromaždiť údaje a prispôsobiť sa novému prostrediu GA4 a jeho funkciám.