Ako si vybrať správne riešenie pre eshop

Podľa zdroja BuiltWith a štatistiky je na Slovensku cca 17 459 internetových obchodov (eshopov). Číslo nám rastie každý rok o zhruba 20%. Ak premýšľaš o tom, mať svoj vlastný internetový obchod (e-shop, eshop alebo “išop”), neváhaj moc dlho.  Na trhu je veľa dostupných možností a technológií, ktoré sa odlišujú viac či menej a vyberať by si mal hlavne na základe svojich požiadaviek a rozpočtu.

1. Riešenie ZADARMO

Ak začínam ako “sám človek” a môj rozpočet je veľmi blízko číslu 0 najlepšie je uvažovať o tzv. OpenSource riešeniach.

WooCommerce riešenie využíva na Slovensku 18.84 % internetových obchodov. PrestaShop je v tesnom závese 15.59 % internetových obchodov a OpenCart s podielom 10.18 %.

+ Výhody

  • najlacnejšie riešenie (budeš potrebovať platiť len hosting a doménu)
  • na internete nájdeš veľa popísaných postupov tipov a trikov
  • veľký počet rozšírení zabezpečujú funkčnosť a kompatibilitu s inými službami či nástrojmi
  • dostupné grafické šablóny – ktoré si vieš upraviť
  • nezávislosť

– Nevýhody

  • na začiatku spravíš určite veľa chýb
  • rýchlosť môže byť problém
  • bezpečnosť
  • nutné aktualizovať a spravovať

Dôležité je podotknúť, že všetky výhody a nevýhody sa zakladajú na tom aké sú tvoje IT zručnosti. Ak sa tvoje zručnosti pohybujú na úrovni prečítania správ na tých “internetoch” a občasnej komunikácií cez sociálne siete, budeš potrebovať pomoc. Odporúčam v začiatkoch nájsť firmu alebo freelancera pre úvodné nastavenia. Populárnosť a otvorenosť znamená veľký počet ľudí, ktorí sa rozumejú do nastavení, ale aj bezpečnostné riziko. V prípade výpadku freelancer vieš svoj projekt zveriť inému človeku alebo firme. Pravidelnými aktualizáciami udržuješ systém “fresh” a relatívne bezpečný.  Internet ponúka veľa hotových rozšírení ktorými si napojíš napr. platobnú bránu alebo nasadíš HTTPS certifikát poprípade na klik vytvoríš produktový feed pre cenový porovnávač alebo Google nákupy. Máš rovnako možnosť či už stiahnuť novú grafickú šablónu alebo si upraviť existujúcu na svoj obraz.

Demo ktoré sme si pripravili za pár hodín kedsi.sk

2. Balíkové riešenie (lacné a rýchle)

Tvoj rozpočet je nízky a chceš rýchlo predávať a nemáš IT človeka po ruke? v takom prípade máme cestu pre teba. Registruješ sa u dodávateľa, nahodíš si produkty, nastavíš dopravu a platbu a “šup” predávaš. Aj takto jednoducho môže vyzerať predaj a založenie si vlastného internetového obchodu u nasledovných dodávateľov.

  • Shoptet
  • Webareal
  • BiznisWeb
  • eshop-rychlo
  • Shoptec

+ Výhody

  • systém aktualizuje pravidelne jeho dodávateľ
  • nízke mesačné platby
  • rýchle a jednoduché nastavenia
  • podpora dodávateľa
  • možnosť rozbehnúť do 24 hod.

– Nevýhody

  • vlastné grafické alebo funkčné úpravy budú problém
  • platíš pravidelne a stále
  • chyby dodávateľa ťa môžu pripraviť o nemalé peniaze
  • funkčnosť a vývoj systému
  • závislosť na dodávateľovi

Hlavná nevýhoda bude závislosť na dodávateľovi, ktorému sa zveríš do rúk. Vymeniť časom dodávateľa znamená vymeniť celý internetový obchod, všetky dáta, produkty a funkčnosť presúvať na nové riešenie. Negatívny vplyv vidím hlavne pri Google, zmeny nie sú jeho obľuba a môže ťa pri vyhľadávaní pekne “zabiť” na najnižšie pozície. Internetové obchody sa podobajú jeden druhému ako vajce vajcu, to je hlavne preto že veľa balíkových riešení sa nezameriava na príprave grafiky na mieru. Využívajú pred-pripravené šablóny, ktoré majú svoje limity úprav. Priam úžasná výhoda je nízka cena a veľa muziky. Tvoje podnikanie si po 4 mesiacoch rozmyslíš? Prestaneš platiť faktúry a hotovo.

Ako môže internetový obchod vyzerať? lacne-nakupy.sk alebo zepa.sk

3. Vlastné naprogramované riešenie (drahé a časovo náročné)

Naprogramovať všetko od začiatku je to ako “vymýšľať koleso”, bude to drahé a bude to bolieť. Programovať internetový obchod sa ti oplatí ak si narazil na limity v oblasti balíkových riešení alebo OpenSource riešenia zadarmo.

+ Výhody

  • každý detail je možné upraviť podľa seba funkčný aj grafický
  • si vlastníkom celého riešenia

– Nevýhody

  • budeš potrebovať programátora alebo firmu
  • finančne náročné
  • časovo náročné

Dnes už len výnimočne niekto programuje internetový obchod od úplného začiatku. Je to boj do ktorého sa púštajú lídri ako je Alza, Mall, Martinus a pod. Jedinečnosť im následne prináša konkurenčnú výhodu ktorú si ale viete pokaziť zlými službami.

Ako môže internetový obchod vyzerať? Alza.sk

Záver

Ak by som dnes začal podnikať v oblasti predaja cez internetový obchod a nemal by som skúsenosti určite by som zvolil balíkové riešenie. Budem mať nízku investíciu a snáď mi aj poradia pri manažovaní a výbere rôznych dodatočných služieb. Moje hlavné odporúčanie je, aby si mal nejakú predstavu už na začiatku, hovoria tomu “špecifikácia”. Jednoducho dať si v hlave dokopy koľko produktov chcem na eshope mať, či to budú samostatné produkty alebo budú mať aj nejaké varianty, kategorizáciu, spôsoby dopravy a platby, proces objednávky a pod. Venuj čas príprave, budeš lepšie investovať svoj čas, ako by si mal riešiť 3 týždne farbu loga. Každopádne ti držím palce v tvojom online podnikaní. Ak by si chcel konkrétne rady napíš mi na email info@podnikamonline.sk

Ďalší príspevok

Google Analytics 4 – návštevnosť web stránky

Súvisiace príspevky

Mám web, čo ďalej?

Vytvorenie webovej stránky nezaručuje, že sa vám v okamihu budú hrnúť noví zákazníci ako mihnutím čarovného prútika. Najprv totiž musíte dať cieľovému publiku o sebe vedieť. Úspešnosť webu je behom na dlhé trate. Pri správnom nastavení a konzistentnej práci však môžete výrazne zlepšiť úspechy firmy v online svete.
Čítaj viac

Ako začať s affiliate marketingom?

V dnešnej uponáhľanej dobe nastal veľký rozmach online predajov. Kamenné predajne sa museli prispôsobiť digitálnemu trendu. Jednou z podporných techník online marketingu je práve Affiliate marketing. Cieľom affiliate marketingu je zväčšenie objemu predaja svojich produktov či služieb prostredníctvom ďalšej osoby. Ide o tzv. affiliate partnera, ktorý sa postará o marketing. Ak prostredníctvom unikátneho odkazu nastane nákup (či inak dohodnutá konverzia), partnerovi prináleží provízia z predaja. Častokrát sa však oplatí, pretože ide o značnú úsporu financií, ktoré by ste museli vynaložiť za marketing bez ohľadu na to, či prinesie predaj. Pozrite sa spolu s nami aké sú možnosti a ako začať s affiliate marketingom.
Čítaj viac

5 vecí, na ktoré myslite pred expanziou e-shopu

Po stabilizácií s e-shopom na slovenskom trhu vám môže byť zrazu pritesno. Expanzia je prirodzeným pokračovaním na ceste k generovaniu nových ziskov. Otvárajú sa nové možnosti a vytvárajú zaujímavé spolupráce. Kým však spravíte definitívne rozhodnutie smerom k nim, vyhnite sa chybám hneď na začiatku. Nevrhnete sa do neznámych vôd nepripravený a premyslite si jednotlivé kroky.
Čítaj viac